För några år sedan var det casinoreklamen som dominerade i reklampauserna på olika tv-kanaler. Men sedan den 1 januari 2019 råder nya förutsättningar på den svenska spelmarknaden, eftersom den nya svenska spellagen bland annat reglerar hur spelbolag och nätcasinon får marknadsföra sig mot svenska spelare. Det i sig har skapat en ny diskussion om casinoreklamen på tv.
För att förstå hur reklammarknaden har påverkats av den nya svenska spellagen behöver man få en djupare förståelse för vad spellagen egentligen innebär. Det var den 1 januari 2019 som den trädde i kraft, när det politiska styret i Sverige kände sig nödgade att införa ett licenssystem för att stärka kontrollen av spelandet i Sverige.
För att få en svensk licens behöver man uppfylla ett antal olika krav inom ramarna för spellagen och det är myndigheten Spelinspektionen som har i uppdrag att bevilja licenserna. Det är samma myndighet som kontinuerligt har i uppdrag att se till att spellagen efterlevs och att licensierade operatörer faktiskt lever upp till kraven under hela licenstiden.
Det finns flera delar i spellagen och licensysstemet som finns till för att skydda spelarna. Ett stort fokus ligger på ansvarsfullt spelande och att försöka motverka problemspelande, som det tidigare funnits ett stort mörkertal kring. När utländska operatörer inte behövde någon licens för att verka på den svenska spelmarknaden fanns det inte heller någon insyn från myndighetshåll. Men tack vare licenssystemet har man nu insyn i hur stort spelandet är, om det finns ett problemspelande och vilka andra risker som finns på spelmarknaden i Sverige.
Bland annat måste alla licensierade aktörer vara anslutna till tjänster som Spelpaus, som är ett självavstängningssystem där avsikten är att låta spelare stänga av sig från alla spelbolag och nätcasinon med svensk licens på ett effektivt sätt. Den typen av verktyg hade inte kunnat användas om det inte fanns ett licenssystem.
En annan del av spellagen berör just marknadsföringen. Innan omregleringen skedde var det fritt fram för utländska operatörer att marknadsföra sig via olika kanaler, inte minst genom tv. Det gick så långt att många klagade på att all reklam som visade på tv eller hördes i radio var spelrelaterad på ett eller annat sätt. Samtidigt kunde man från statligt håll inte känna sig trygg med att reklamen som tog stor plats i samhället kom från seriösa, säkra operatörer.
Men med spellagen kan man i större utsträckning känna sig trygg med just det. Hur och i vilken utsträckning man får marknadsföra sig direkt mot spelare är nämligen reglerat i spellagen, och tack vare licenssystemet kan man från myndighetshåll nu straffa operatörer med spellicens som inte följer riktlinjerna.
H2: Måttfullhet måste tas in i beräkningen av marknadsföringsinsatser
Hur får du licensierade spelbolag och nätcasinon marknadsföra sig till sina potentiella spelare? Enligt Spelinspektionen själva handlar det om att marknadsföringen som rör spel måste vara måttfull. Den får inte heller riktas till personer som inte är myndiga, det vill säga 18 år gamla. Dessutom får inte spelare som stängt av sig själva från spelande vara måltavla för direktreklam om spel.
Vidare är det endast operatörer som har licens i Sverige som får göra reklam för spel. Allt spelande som marknadsförs behöver med andra ord ha en spellicens från Spelinspektionen. Det har gjort det svårt för utländska operatörer som saknar svensk licens att nå svenska spelare.
Via digitala kanaler är det fortfarande tillåtet att som svensk spelare välja utländska operatörer utan svensk licens, men då sådana operatörer inte får marknadsföra sig direkt till svenska spelare ser vi aldrig olicensierade spelbolag göra casinoreklam i tv exempelvis. Det är en stor skillnad jämfört med tidigare.
Samtidigt säger spellagen att det är tillåtet att marknadsföra sig mot spelare som inte är avstängda, såvida operatören i fråga har en svensk licens. Kravet om att iaktta måttfullhet i marknadsföringen är svårare att reglera, men ger ändå en fingervisning om vilken typ av marknadsföring som Spelinspektionen vill undvika att se.
Det i sig är ytterligare en förklaring till att casinoreklamen i tv ser lite annorlunda ut och att man inte minst vinklar den annorlunda. Tidigare kunde det vara mer fokus på stora vinster och fantastiska möjligheter, men det är en tonalitet som i viss utsträckning nu är nedtonad. Detta för att operatörer med svensk licens helt enkelt inte har råd att förlora sin spellicens och därmed inte vill riskera att bryta mot reglerna. Det kan också leda till stora böter.
H2: Kan man stänga av sig från casinoreklam?
Det är svårt att helt och hållet avskärma sig från all spelrelaterad reklam i samhället, men genom att anmäla sig via Spelpaus kommer man att stängas av från allt spelande och samtidigt undvika direktreklam som rör betting, casino och annat spelande om pengar.
Via Hallå Konsument kan man också spärra sig själv från reklamutskick. Det finns också lotterier som tar bort en från utskickslistorna om man aktivt tar kontakt och ber dem att sluta med direktreklamen. Allt det här kräver dock aktiva insatser av konsumenten själv.
Leave a Reply