Efter flera års ihärdig lobbyverksamhet från eldsjälar i branschen röstades, i slutet av maj 2023, Svenska e-sportförbundet in i Riksidrottsförbundet. Ett historiskt beslut och ett viktigt led i att jämställa e-sport med traditionell idrott. Svenska e-sportförbundet hade nekats inträde 2021 och ledningen pekade på att det skulle bli svårt att erkänna e-sport som idrott utan Riksidrottsförbundets kvalitetsstämpel. Idag finns miljontals gamers runt om i världen och e-sport har vuxit till en mångmiljardindustri med events som lockar stor publik. I den här artikeln tittar vi närmare på digitaliseringen av sport och spel.
Digitaliseringen av spel
Länge var det fysiska casinot och därmed liknande anläggningar som till exempel pokerrum, de enda platserna spelfantaster kunde uppehålla sig på för att ägna sig åt allt från roulette till blackjack. Allt förändrades radikalt vid 2000-talets början då en rad innovatörer inom branschen började leka med tanken att erbjuda ett liknande utbud online på digitala webbsidor för spel. Det som började med, med dagens mått mätt, blygsamma och enkla hemsidor med klassiska och moderna spel växte sedermera till en mångmiljonindustri att räkna med. Dagens nätcasinon och spelsajter är många till sina antal och varierade. Med sofistikerade gränssnitt, ett enormt utbud och en hög grad av användarvänlighet lockar sajterna besökare från hela världen.
Övergången till det digitala har ändrat branschen i grunden och sett till att casinon och andra spelanläggningar inte blir obsoleta. Så pass framgångsrik har denna digitala transformation varit att två av tre fysiska casinoanläggningar i Sverige har tvingats stänga ned verksamheten för gott i skrivande stund. De digitala spelplattformarna är här för att stanna och tack vare användarvänliga funktioner som digitala betalningar, välkomsterbjudanden och interaktiva verktyg och tjänster lyckas man locka nya och gamla spelare. På sistone har AI- och VR-teknik fått allt större utrymme i branschen som ett sätt att erbjuda uppslukande, interaktiva upplevelser som i mångt och mycket imiterar den upplevelse man tidigare fått på landbaserade anläggningar.
Digitaliseringen av sport
När det gäller idrottsvärlden är det största tecknet på digitaliseringens kraft framväxten av e-sport som fenomen. Något som historiskt sett förpassats till det egna hemmet som nöje för ett fåtal dedikerade gamers har idag fått plats i idrottens finrum och röstats in i riksidrottsförbund runt om i världen. För den som inte har koll är e-sport, kort och gott, ett samlingsbegrepp för organiserad och tävlingsinriktad gaming och omfattar allt från konsolspel och online-schack till poker. I likhet med traditionell sport kan man spela på olika nivåer, däribland lokala amatörlag och enorma internationella turneringar som drar hundratusentals besökare. Professionella e-sportare som tävlar måste, i likhet med traditionella idrottsmän, lägga ned väsentlig tid på sitt hantverk och förfina allt från strategisk förmåga till kommunikationsfärdighet.
En annan aspekt av digitaliseringen av sport är sättet vi konsumerar idrott. Fysiska idrottsevenemang runt om i världen, allt från hockeymatcher till världsmästerskap i fotboll, lockar fortfarande stor publik till arenorna. Att se en match live i sällskap av tusentals andra fans är nämligen en otrolig upplevelse. Faktum är dock att streaming av sportevent vuxit explosionsartat. Inom bland annat NHL och NBL har man noterat att besöksantalet minskat och att streaming av sportsändningar ökat. Utbredningen av smartphones och surfplattor i samhället har helt enkelt bidragit till en minskning av närvaron vid fysiska sportevents. För idrottsorganisationer innebär detta att man måste utnyttja digitala medier på ett strategiskt sätt för att knyta an till fansen. Ett sätt att göra detta är att sända idrottsevenemang över flera olika kanaler och därigenom få tillkomst till en mängd lukrativa marknadsföringsmöjligheter i realtid. Sändningen av sport i flera plattformar hjälper även till att bredda och popularisera sporten i fråga.
Slutsats
Det står klart att digitaliseringen av samhället i stort haft en viktig roll i att transformera både sport- och spelvärlden. Framväxten av digitala spelsajter på nätet och e-sport är två konkreta exempel på hur digitalisering format vår samtid. Allt eftersom AI- och VR-teknik får större genomslag, däribland inom idrott och spel, återstår att se hur utvecklingen kommer att skildra sig under den närmaste fem- till tioårsperioden i respektive bransch och hur framtidens spel- och sportfantaster kommer att kunna ägna sig åt och konsumera sport och spel.
Leave a Reply